جلسه شورای اروپايي نهصت فراگير تدوير يافت
مشعل مشعل

روز يکشنبه 19 ماه جولای سال روان جلسه شورای اروپايي نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان در شهرک ديدم(Didam) تدوير يافت .

 

در کار جلسه افزون بر اعضای منتخب شورای اروپايي که در پي انتخابات آزاد ، دموکراتيک و شفاف در سطح شوراهای کشوری انجام يافته بود،رفقا نوراحمد نور و نجم الدين کاوياني اشتراک ورزيده بودند.در کار نشست افزون بر ارايه گزارش هيأت اجراييه شورای اروپايي به جلسه،پيرامون مسايل ساختاری و گزينش رييس شورا و هيأت رييسه آن تبادل افکار انجام يافت.

 

پس از آنکه هيأت رييسه اين جلسه تأييد گرديده و هيأت تحريرجلسه انتخاب شد ، اجندأی کار جلسه به اتفاق آرأ به تصويب رسيد.گزارش هيأت اجراييه شورای اروپايي نهضت فراگير را رفيق احمدشاه سرخابي رييس شورای اروپايي ايرادنمود.

 

وی ضمن نگاهي به مسايل مبرم داخلي ،منطقه و جهان، و جايگاه نهضت فراگير در اين مرحله حساس تاريخي کشورما،بويژه در بحبوبه کارزار انتخابات رياست جمهوری و شوراهای ولايتي که خوشبختانه نهضت فراگير در آنها سهم گسترده و فعال داشته و از اولويت های کاری به شمار مي رود ، و کارهای انجام يافته در پهنه های گوناگون زنده گي درون سازماني شورای اروپايي پس از انتخابات سال پار روشني انداخت،که متن گزارش در همین شماره بدست نشر می رسد.

 

سپس رفيق احسان واصل سکرترمسوول شورای اروپايي نهضت فراگير پيام های شورای اروپايي حزب متحدملي افغانستان و کميسيون تفاهم و وحدت اعضا و سازمانهای ايجاد شده از بدنه حزب وطن سابق حزب دموکراتيک خلق افغانستان برای تدوير مجمع عالی را به خوانش گرفت.

 

همچنان رفيق همايون اکبری مسوول کميسيون روابط خارجي گزارش مختصری از کارهای انجام شده در رابطه با معرفي پلاتفرم رفيق داکترحبيب منگل نامزد نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان برای کرسي رياست جمهوری ميان احزاب ترقي خواه،دموکراتيک و چپ از گوشه های مختلف گيتي ارائه داشت.وی همانگونه از تلاش های شورای اروپايي نهضت فراگير که برای شنواندن آواز عدالتخواهانه شمار زيادی پناهجويان افغان در کشورهالند،در دادگاه بين المللي لاهه گزارش داد.به گفته او شمار زيادی از فرزندان راستين و ميهن پرست کشورما در کشورهالند قرباني سياست های دوران جنگ سرد گرديده و در پي دسيسه و توطئه جواسيس و عمال سازمانهای استخباراتي و دشمنان واقعي سعادت و شگوفايي کشورما،متهم به نقض حقوق بشر گرديده و در بي سرنوشتي کامل بسر مي برند.مشکلات اين عده دوستان و خانواده های آنها افزون برآنکه در دانش سرای حقوق دادگاه بين المللي لاهه و کارشناسان معتبر حقوقي مطرح گرديده و توجه آنها به نقض واقعي حقوق انساني و پناهنده گي اين گروهي از انسانهای صديق و خدمتگار به مادروطن جلب گرديده است،در رسانه های گروهي انگلستان و هالند نيز بازتاب يافته است.

 

پس از آن بحث پيرامون گزارش اساسي شروع و رفقا هريک نيلاب سلام، فواد پاميری،نسيم سحر،سيدطاهرشاه پيکارگر، بصيردهزاد،محمدالله وطندوست،محمدعارف عرفان،عبدالرزاق طلوع و محمديوسف ابرازنظرنموده،ديدگاهها،نظريات،پيشنهادات و انتقادات شان را با صراحت رفيقانه و بطور آزاد و دموکراتيک ابراز داشتند.

 

بعداً بحث پيرامون مسايل تشکيلاتي آغاز و رفيق سرخابي ضمن توضيح اينکه مدت يک سال مسووليت او در مقام رييس شورای اروپايي نهصت فراگير پايان يافته است چنين گفت:(( رفقا همانگونه که شما مي دانيد،پست رييس شورای اروپايي نهضت فراگير نوبتي بوده و ايجاب مي نمايد تا برای آن،رييس جديد را انتخاب نماييم.ما پس از تبادل نظر در کميسيون مشورتي به اين نتيجه رسيديم تا رفيق داوود رزميار را که همهء شما با پيشينه درخشان او در گستره سياسي،دولتي و اجتماعي آشنايي داريد،به اين مقام پيشنهاد نماييم.

 

هرگاه کدام رفيق ديگر همچنان علاقه مند نامزدی در پست رييس شورای اروپايي باشد،مي تواند مطرح سازد.))

 

پس از آن کميسيون شمارش آرأ شامل رفقا عباس دهاتي،جليل رشيد،پريت پال سنگهه،نسرين منصور،هدايت حبيب،عبدالرحيم لطيف زی، فقيرکارمند و احسان واعظي انتخاب و به کار شان آغاز نمودند.

 

به گزارش روزنامه نگار مشعل از جلسه، در اين هنگام رفقا دهزاد و سحر خواستند تا رفيق رزميار در رابطه به پلان هايي که در صورت پيروزی آنرا انجام خواهد داد،روشني بياندازد.همچنان رفيق يوسف تقاضا نمود تا رفيق رزميار در زمينه، خود ابراز نظر نمايد.

 

در اين هنگام رفيق رزميار به سوی ستيژ رفته و با کف زدنهای اشتراک کننده گان جلسه بدرقه گرديد.او پس از آنکه در جايگاه معين و پشت ميز سخنراني قرار گرفت در بخشي از سخنانش چنين گفت:(( شناخت من با رفقا به سالهای دور برمي گردد.فکر مي کنم همه ما با خصوصيات کاری همديگر آشنا هستيم.من در حالي که از اعتماد بزرگ رفقا نسبت به خود ابرازسپاس مي نمايم،مي خواهم بگويم که اگر هرگاه به پيروزی برسم،در خدمت نهضت قرار داشته و بمثابه يک سپاهي در راه تحقق مرامنامه،اساسنامه و پلاتفرم نامزد ما در انتخابات رياست جمهوری تلاش خواهم کرد.

 

ايجاد فضای اعتماد و باورمندی هرچه بيشتر آن،دادن نفس تازه به شورای ما،تحکيم وحدت و يک پارچه گي رفقا،تحقق واقعي مرکزيت دموکراتيک،گسترش دموکراسي توأم با انظباط،تکامل رهبری جمعي و احساس مسووليت فردی، رفع نواقص و کمبودی هايي که در کارها مشاهده مي گردد،از نخستين اقدامات عملي من خواهد بود.))

 

پس از سخنان رفيق رزميار که همراه با موافقت جلسه پايان يافت،رفيق سرخابي يک بار ديگر از اعضای منتخب شورا پرسيد که آيا کسي ديگری مي خواهد،برای مقام رياست شورای اروپايي کانديد باشد؟.

 

از اينکه نامزد ديگری وجود نداشت،فيصله گرديد تا رأی گيری علني انجام يابد.در نتيجه رفيق داوود رزميار با اتفأق آرأ به مقام رييس شورای اروپايي نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان گزينش يافت.

 

پس از آن رفيق سرخابي،انتخاب رفيق رزميار را تهنيت گفته،او را در آغوش گرفته و با فشردن دست يکبار ديگر وعده همکاری را سپرد.

 

رفيق رزميار در اوج کف زدنهای ممتد ،عقب تربيون قرار گرفته و در بخشي از سخنانش گفت:((اجازه دهيد تا از حسن نظر ،اعتماد،رأی و انتخاب شما صميمانه سپاسگزاری نمايم.

 

رفقا مسووليت با اهميتي را به عهده من گذاشتيد.به پيشگاه شما صادقانه وعده داده و تعهد مي سپارم که اين امانت شما را در جهت تحقق آرزوهای شريفانه تان که تلاش پيگير در راه تحقق آرمانهای والا و انساني نهضت فراگير مي باشد محفوظ داشته و چه بسا جای خرسندی خواهد بود که در پايان کار موفق و سربلند از اين آزمون بدر آيم.

 

مي خواهم از کار پرتلاش رفيق عزيز سرخابي که طي يک سال سپری شده انجام داده است،سپاس و امتنان عميق خويش را ابراز داشته و برای وی تندرستي و موفقيت در زنده گي شخصي،سياسي و اجتماعي آرزو ببرم.

 

رفقا! در اين تالار اعضای منتخب شورای اروپايي گردهم آمده اند تا در مورد زنده گي سازماني شان تصميم اتخاذ دارند.اگر انتقاداتي مطرح شد،نمايانگر پخته گي سازمان ماست.تلاش های معين و زحمات فراواني رفقا کشيده اند.نهضت ما در سطح تکامل يافته و رقابت زنده در پهنه سياسي کشورما مصروف کار و پيکار گسترده است،که مايه افتخار همه ما مي باشد.

 

من زحمات همه رفقا را در کار پرتلاش قدرداني کرده و از کار رفقا توده يي و سرخابي که در دوسال پيش مسووليت شورای اروپايي را داشتند ابراز سپاس مي کنم.

 

اينجا رفيق نور گرامي يکي از رهبران محترم پيشين حزب و دولت ج.د.ا و يکي از پيشکسوتان نهضت فراگير تشريف دارند.جا دارد از همه مشوره های سودمند و رفيقانه ايشان تشکری نمايم.

 

رفقا آگاه هستند که رفيق زنده ياد ما محمودبريالي بخاطر نضج گيری نهضت فراگير نه تنها صحت اش را از دست داد،بلکه در بستر بيماری نيز و حتا تا آخرين روزهای زنده گي اش برای تحقق آرمانهای نهضت فراگير تلاش کرده و از هيچ نوع مشوره و همياری دريغ نورزيد.از رفقا تقاضا مي کنم تا به خاطر گراميداشت از اين رفيق ارجمند ما به پا ايستاده و برای يک دقيقه سکوت اختيار نماييد.

 

رفقای عزيز! شما مي دانيد که بدون دموکراسي واقعي سازمان ما با چالش های متعددی مواجه خواهد بود.اما فراموش نکنيد که رعايت انظباط و دسپلين حتمي است.بايد رهبری جمعي را تعميم بخشيد.

 

ما زمينه را برای رشد نسل جوان در صفوف نهضت ما باید مساعد سازيم.اما اصل لياقت،شايسته گي و کارايي بايست بهترين معيار گزينش کادرها باشد.

 

رفقای عزيز! يکي از مسايل درخور اهميت و نهادين، مسأله وحدت نيروهای ملي،چپ و دموکرات است.نهضت فراگير برمبنای خصلت آن به اين امر متعهد بوده و در جهت تحقق آن تلاش جدی مانند هميشه بخرج خواهد داد.اما وحدت اصولي،برمبنای معيارهای پذيرفته شده.وحدت جاده يکطرفه نيست.احساس متقابل و مسووليت متقابل در زمينه ضرور است.وحدت هدف و آرمان ماست.نه شعار و تاکتيک!

 

بخاطر اعاده و تأمين وحدت از سوی نهضت هيچ گونه فروگذاشتي صورت نگرفته و برای تحقق اصولي وحدت پيروزمند و جاوداني به پيش خواهيم رفت.نه برای اهداف کوتاه مدت،تاکتيکي و برمبنای معاملات.

 

رفقاً! ما پروسه جلب و جذب را بايد تشديد بخشيم تا دست آوردهای بيشتر نصيب گرديم.يکبار به کار و پيکار رفقای عزيز ما در داخل کشور نگاه بيندازيد که با چه تلاش و پيگيری خارق العاده کار مي نمايند.ما بايد از تلاش های آنها الهام بگيريم.برای رفع نواقص مشترکاً کار کنيم و شورای ما را به يک سازمان نمونه مبدل سازيم.مي خواهم بگويم که کار در جهت تحقق فيصله های مجلس موسسان،هيأت اجراييه وهيأت رييسه تحت رهبری رفيق عزيز بزرگر و تلاش بيدريغ در جهت تحقق اهداف انتخاباتي و کمپاين رفيق گرامي منگل در صدر کارهای ما بايد قرار گيرد.به اميد آنکه کانديد ما در اين کارزار دشوار به پيروزی نايل گرديده و زمينه برای عملي ساختن اهداف انتخاباتي ما که در پلاتفرم آمده، هموار گردد. ))

 

رفيق رزميار در پايان سخنانش يکبار ديگر از کار با وقف رفيق سرخابي سپاس و امتنان کرد.

 

در همين هنگام رفيق محموده سکندری رييسه شورای کشوری بلژيک نهضت فراگير دسته گلي را برسم سپاس به رفيق سرخابي اهدأ نمود،که با تشکر پذيرفته شد.

 

سخنران ديگر رفيق شفيق الله توده يي بود.وی ضمن سپاس و امتنان از کارکردهای رفيق سرخابي در مقام رييس شورای اروپايي، گزينش رفيق رزميار را تبريک و تهنيت گفته در بخشي از آن چنين گفت:(( تجربه،دانش و توانايي رفيق رزميار بدون شک ما را به دستاوردهای بيشتری نايل خواهد ساخت.با کار جمعي و تفاهم جمعي چنانچه امروز ما در انتخاب رييس شورا از خود نشان داديم،مي توان پيروزی های گسترده را بدست آورد.

 

ما برای کار و جلب رفقای پيشين مان به نهضت فراگير ريزرف های فراواني را داريم. بايد از همه ياران پيشين اعم از زنان و مردان و از رهبران محترم حزبي و دولتي ديروز تا نسل جوانتر حزبيها و در کل همفکران کنوني ما مراجعه صورت گيرد و هيچ رفيقي از ديده نيفتد.

 

ما مي دانيم که رفقای عزيز ما با تمام وقف و از خودگذری در داخل کشور زير نظر مجلس موسسان و رييس آن رفيق شيرمحمدبزرگر برای امر نهضت به مبارزه شباروزی پرداخته و هيچ خسته گي را نمي شناسند.

 

با آنکه هريک آنها از جايگاه شايسته و رفيع سياسي و دولتي ديروز برخوردار بوده،و سالهای پس از سقوط حاکميت ج.ا بدون شک چون مدرسه آبديده گي ،استواری و مقاومت برای هريک آنها به شمار مي رود،که برای ما قابل افتخار مي باشد. با آنهم اين را بايد به ديده نگريست که عزت آنها،عزت ما،اعتبار آنها، اعتبار ما و عزت و اعتبار آنها،عزت و اعتبار نهضت فراگير است.

 

پس بياييد که ما هم خود را تکان داده و برای تحقق همه وظايف تلاش لازم را بخرج دهيم.))

 

رفيق توده يي يکبار ديگر وعده هرنوع همکاری را به رفيق رزميار ابراز داشته و برای او آرزوی موفقيت نمود.

 

سپس رفيق فهيم ادأ سخنگوی ستاد انتخاباتي داکترحبيب منگل در اروپا رشته سخن را بدست گرفته،پس از تهنيت گفتن به رفيق رزميار توجه اعضای شورای اروپايي و همه اعضای نهضت فراگير را در اروپا به کار بيشتر در امر کمپاين انتخاباتي داکتر حبيب منگل معطوف داشت.وی همچنان از اشتراک کننده گان تقاضا نمود تا برای اجرای يک برنامه معين انتخاباتي اعانه پرداخته و سهم شانرا بيشتر از پيش ادأ نمايند.

 

گفتني است که اين پيشنهاد او مورد توجه همه قرار گرفته و مبلغ هنگفتي بدست آمد.

 

 پس از آن رفيق رزميار صحبت کرده و گفت لازم است تا برای تحقق بيشتر رهبری جمعي در کارشورای اروپايي، هيأت رييسه ايجاد گرديده و من برای عضويت در آن شماری از رفقا را پيشنهاد مي نمايم.

 

پس از آنکه بحث پيرامون اين مطلب آغاز گرديد رفقا بصيردهزار،حفيظ حازم،يوسف،نسيم سحر،سيدعسکر،سنگين،پيکارگر،توده يي،حميدمفيد،وطندوست،حنيف ضرابي،علي احمدصارم،فريدمل،نصيراحمدصديقي،ولي محمد زيارمل،سالم فخری،محموده سکندری و چند تن ديگر ابرازنظر کرده،شماری بالای رقم اعضای هيأت رييسه و بعضي ها خود و يا رفقای ديگر را کانديد نمودند.

 

در نتيجه فيصله گرديد تا هيأت رييسه شامل 16 تن باشد، که 25 تن خود را کانديد نمودند.

 

سپس اعضای منتخب شورا در کارت های رأی دهي که با امضای اعضای کميسيون شمارش آرأ مزين گرديده بود،نام های کانديدان را درج و در نتيجه رأی گيری سری، رفقای زير بيشترين آرأ را بدست آورده بودند که نام های آنها به ترتيب الفبا چنين است:

 

 

 

1-   آدينه سنگين

 

2-   احمدشاه سرخابي

 

3-   اسدالله کشتمند

 

4-   زليخا پوپل

 

5-   سيدطاهرشاه پيکارگر

 

6-   شفيق الله توده يي

 

7-   فضل احمدطغيان

 

8-   کاوه کارمل

 

9-   محمداحسان واصل

 

10-                     محمدعزيزحساس

 

11-                     محمدهاشم زحمت

 

12-                     محمدياسين صادقي

 

13-                     نصيراحمد صديقي

 

14-                     نيلاب سلام

 

15-                     ولي محمد زيارمل

 

16-                     مصطفي روزبه

 

 

 

سپس بالای ترکيب هيأت اجراييه شورای اروپايي که شامل اعضای هيأت رييسه ،مسوولين کشورها و کميسيون های شورای اروپايي مي باشد،رأی گيری صورت پذيرفت و به اتفأق آرأ ترکيب آن مورد تصويب قرار گرفت.

 

در پايان کار جلسه رشته سخن به رفيق نوراحمدنور يکي از پيشکسوتان نهضت فراگير داده شد.

 

رفيق نور ضمن سپاس و امتنان از کار رفيق سرخابي در مقام رييس شورای اروپايي،انتخاب رفيق رزميار را تبريک و تهنيت گفت.

 

وی از شناخت بيشتر از چهل ساله يي حزبي که با رفيق رزميار داشت  سخن گفته،و او را يکي از افراد شايسته در روند کار مشترک بيش از چهاردهه خواند.رفيق نور با بيان خاطرات، از سهم رفيق رزميار در ترکيب نخستين کميته حزبي شهرکابل پس از ايجاد حزب،دوران سپری نمودن تبعيد پس از سال1357 در امريکا و کشورهای اروپايي  ياددهاني نمود و نقش او را در روند ايجاد نهضت فراگير در اروپا ارزنده خواند.وی آرزو نمود که همه کارها در همگامي،همسويي و همياری همه رفقا  پيش برده شده و بهبود قابل ملاحظه و بيشتر از پيش رونما گردد.

 

رفيق نور جلسه شورای اروپايي را مظهر تلاش مشترک برای تحقق وظايف خطيری که در برابر رفقا قرار دارد خواند.برای تحقق اين امر وی همه را به وحدت و يک پارچه گي ارگانيک فرا خواند.وی در مورد مسايل مورد علاقه نهضت فراگير صحبت نموده،مبارزه برای تحقق آرمانهای نهضت فراگير را بهترين معيار، برای عضو نهضت فراگير پنداشت.

 

رفيق نور با اشاره به امراض خرده بورژوازی و روشنفکرانه که منتج به قوم پرستي،متأثر شدن از انديشه های بيگانه و طرح مسايل غيرعملي و غيرمفيد برای سازمان مي گردد،اشتراک کننده گان را از آن برحذر داشت و آرزو برد که ما برای تحقق و دفاع از حقوق مليتها در عالي ترين وجه آن،آنچناني که در مرام نهضت فراگير آمده است بپردازيم.

 

به گفته او تلفيق دموکراسي،آگاهي لازم ،تجربه خوب و خصلت شايسته مبارزين راه حق و عدالت در شرايط کنوني مي تواند،ما را در امر وحدت و يک پارچه گي در درون سازمان،و با ساير احزاب و سازمانها و تحقق همه مسووليتها کمک نمايد.بگذار تا پندار نيک، گفتار نيک و کردار نيک سرچشمه همه آرمانها و آرزوهای ما باشد.

 

وی در پايان سخنانش از همه اشتراک کننده گان تقاضا نمود تا در بسيج جوانان بدور نهضت فراگير توجه نمايند.

 

گفتني است که در جريان شمارش آرأ که نزديک به سه ساعت به طول انجاميد،برمبنای خواهش اعضای شورای اروپايي نهضت فراگير، رفيق فهيم ادأ سخنگوی ستاد انتخاباتي داکترحبيب منگل در اروپا پيرامون چگونه گي کار ستاد و جايگاه نامزد نهضت فراگير در اين راستا روشني انداخت.سخنان او با دلچسپي دنبال گرديده و در هر بخشي با پرسش های رفقا همراه بود.در همين ميان پيرامون سياست اقتصادی پلاتفرم داکترمنگل گفتمان جالب و اکادميک راه افتيد که رفقا آدينه سنگين، شفيق الله توده يي، عمرمحسن زاده و نسيم سحر ديدگاه هايشان را مطرح ساختند.

 

کار جلسه که 12 چاشت شروع گرديده بود، حوالي ساعت 11 شب به اميد تحقق وظايف جلسه شورای اروپايي در فضای شور و صميميت رفيقانه پايان يافت.


July 26th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها